Kinderen laten groeien in hun eigen tempo
Een jongen van vijf ging naar de reguliere bso. Hij kon daar niet de begeleiding krijgen die hij nodig had. Een ambulant begeleider van KluppluZ heeft toen meegekeken. Zij heeft gezorgd voor de basisveiligheid, zoals een dagstructuur. Ook heeft ze de jongen geleerd hoe hij kan reageren op andere kinderen. Daarnaast heeft zij de pedagogisch medewerkers van de reguliere bso gecoacht in de omgang met de jongen. De ambulant begeleider kon vervolgens steeds meer afstand nemen, het kind pakte het zelf op met begeleiding vanuit de reguliere bso.
De ouders wilden de ambulante begeleiding laten doorlopen totdat er plek kwam bij KluppluZ. Maar het gaat nu zó goed met de jongen dat wij willen adviseren om hem op de reguliere bso te laten. De ambulante begeleiding heeft ervoor gezorgd dat het kind op een reguliere plek kan blijven. “Dat vind ik heel erg mooi.”
Samenspel
Samenspel is heel belangrijk. Met ouders, professionals en andere mensen in het netwerk van het kind. Als een kind ambulante begeleiding krijgt op een reguliere bso of op een school, dan begeleiden we ook de pedagogisch medewerkers of de leerkracht. We geven de ‘best practice’ aan hen door, zodat het kind daar kan blijven met de ondersteuning die het nodig heeft.
Begeleiding op scholen
KluppluZ biedt ook begeleiding op scholen. Daar kunnen wij ambulante begeleiding bieden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De didactische ontwikkeling laten we over aan de leerkracht.
Op school komt de ambulant begeleider -net als in de kinderopvang- in de groep. In eerste instantie is hij of zij heel intensief betrokken bij het kind. Zo kan hij of zij het kind leren kennen en erachter komen wat helpend is in de begeleiding van het kind. De ambulant begeleider traint dat dan met het kind. De opgedane kennis wordt weer gedeeld met de leerkracht, zodat het kind in de reguliere setting kan blijven zonder de hulp van de ambulant begeleider.
Soms blijkt dat het kind onvoldoende zelfstandig kan functioneren in de klas, ondanks de hulp die is ingezet. De leerkracht en andere betrokkenen vanuit school kunnen het kind dan doorverwijzen naar een andere school. KluppluZ kan dan de tijd invullen ter overbrugging naar de andere school.
Nog een praktijkvoorbeeld
Een jongen op een reguliere bso vertoonde soms wat lastig gedrag. Dit signaal kwam via de medewerkers van de bso binnen bij KluppluZ. Zij konden het gedrag van de jongen niet duiden. Door hen wat tips en handvaten te geven, kregen de medewerkers wat meer kennis over de begeleiding. Ook konden ze meer begrip opbrengen voor de reactie van de jongen. Ze weten nu wat ze moeten doen in bepaalde situaties. De jongen kan gewoon op de bso blijven. Voor hem is het fijn dat hij daar nu met de andere jongens uit de buurt waarin hij woont, kan optrekken.
Kinderen zien groeien in hun eigen tempo
“Het mooie van KluppluZ vind ik dat als we een steuntje in de rug bieden aan kinderen en hun ouders, ze daarna weer zelf verder kunnen. Dat ze ook weer kunnen uitstromen en niet afhankelijk blijven van onze zorg. Dat is de kracht van KluppluZ: kinderen laten groeien in hun eigen tempo om ze vervolgens los te laten. Zodat ze met nieuwe vaardigheden en zelfvertrouwen zelfstandig weer verder kunnen.
Agnes van de Laar,
Zorgcoördinator bij KluppluZ